وزیر علوم رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی را منصوب کرد

تاریخ ثبت: 1394/07/06 - 09:42 ق.ظ

دکتر محمد فرهادی با صدور حکمی دکتر حسین میرزایی را به سمت ریاست پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی این وزارت منصوب کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، در حکم دکتر فرهادی خطاب به دکتر میرزایی آمده است:  امید است با توکل به خداوند سبحان، ماموریت و وظایف ریاست پژوهشکده را برپایه قوانین،سیاست ها و در چارچوب برنامه ها و جایگاه تشکیلاتی  مصوب به انجام رسانید. بایسته است با پیروی از آموزه های اسلامی، مبانی علمی  و راهبردی دولت تدبیر و امید و جلب همکاری  همه مدیران، اعضای هیئت علمی و کارکنان گرامی، نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام علم و فناوری و نقش آفرینی آن در اقتصاد دانش بنیان و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی ایفا نمایید. 

گفتنی است دکتر حسین میرزایی دارای مدرک دكتراي جامعه‌شناسي توسعه از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی گروه مطالعات توسعه اجتماعی این دانشگاه با مرتبه دانشیاری است. 

مراسم توديع و معارفه رئيس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با حضور دكتر سيد ضياء هاشمي معاون فرهنگی و اجتماعي و دكتر وحيد احمدي معاون پژوهش و فناوري وزير علوم در محل اين پژوهشكده برگزار شد.
 در اين مراسم دكتر احمدي با بيان اينكه ما در مرحله‌اي هستيم كه نيازمنديم بازگشت مجدد يا رويكرد مجدد و نونگري به علوم انسانی داشته باشيم گفت: علوم انسانی در ایران از جایگاه تاريخي برخوردار است، بنابراین ما در این حوزه دارای سبک، فكر، آثار، نگرش و بینش هستیم، اما باید با نونگری به این حوزه، نقش آفرینی علوم انسانی در کشور را مورد توجه قرار دهیم.
وي با بيان اينكه نقش فرهنگ در توسعه پايدار نقشي جدي است افزود: تحول اقتصادي و فرهنگي دو مجموعه‌اي است كه جامعه را به توسعه پايدار مي‌رساند. بنابراين ما كه در آستانه يك دگرگوني و نگرش دانش بنيان به مجموعه مديريت، توسعه كلان و توسعه پايدار در كشور هستيم و بايد به  موضوع فرهنگي و انساني توجه جدي داشته باشيم.
دكتر احمدي با اشاره به بحث بار نگرش ديني و نگرش فرهنگي به معني كلان تصريح كرد: طبيعي است جامعه اي كه بخواهد رشد قطعي و جدي و مستمر داشته باشد بايد نيروي انساني آن جامعه از سطح آگاهي بالايي برخوردار باشد و پيوندهايي كه در مجموعه اجزاي آن جامعه بايد ايجاد كنيم بايد پيوندهايي علمي و بر مبناي اصول فرهنگي و ديني باشد.
معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: اگرجامعه ای بخواهد رشد قطعی، مستمر و جدی داشته باشد باید نیروی انسانی آن جامعه از سطح آگاهی بالایی برخوردار باشد، بنابراین باید پیوندهای علمی مبتنی بر اصول دینی و فرهنگی در کشور ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه وضعیت رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور در حد مطلوب است، افزود: البته اين رشته ها بايد بازنگري شوند و اقبال جامعه علمی به حوزه علوم انسانی نيز دگرگون شود که در این راستا نیازمند نگرشی نو هم در علوم انساني و هم در حوزه های مدیریتی و افرادي كه در اين مجموعه مشغول فعاليتند هستيم.
دكتر احمدي تصریح کرد: علاوه بر اینکه علوم انسانی نگرش‌های نو و بنیادی را در کشور ایجاد می‌کند، باید آمیختگی با رفع نیازهای کشور را نیز مورد توجه داشته باشد که پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی می تواند این نقش را در جامعه ایفا کند.
وي افزود: در حال حاضر پژوهش در کشور در لايه‌هاي مختلف جامعه، بخصوص پژوهش در علوم انساني دچار مشكلاتي است و برخی افراد پژوهش را امری لوکس می دانند و بايد فرهنگ سازي شود كه پژوهش امري واقعي و از لوازم توسعه است.
دكتر احمدي در خاتمه تصريح كرد: برای رفع مشکلات موجود در دانشگاه‌ها و جامعه باید علوم انسانی تقویت شود و کار علمي، تحقيقي، بررسي، پژوهشی، میدانی و تئوری صورت گیرد که پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی به خوبی می تواند این نقش را در جامعه ایفا کند.
گفتني است در اين مراسم دكتر حسين ابراهيم آبادي گزارشي از فعاليت‌هاي انجام شده در پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي ارائه كرد و دكتر حسين ميرزايي به عنوان رئيس پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي آغاز به كار كرد.