بازدید مشترک اعضای هیات علمی دانشگاه و مدیران منابع طبیعی شهرستان گنبد از پروژه‌های منابع طبیعی

تاریخ ثبت: 1399/02/27 - 12:56 ب.ظ

در بازدید مشترک اعضای هیات علمی دانشگاه و مدیران منابع طبیعی شهرستان گنبد مطرح شد: ضرورت استفاده از ظرفیت های علمی و پژوهشی دانشگاه گنبد کاووس در زمینه اصلاح، احیا و توسعه احیاء مراتع شهرستان گنبد کاووس

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبد‌کاووس در بازدید از پروژه‌های منابع طبیعی با حضور اساتید دانشگاه گنبد کاووس گفت: تعامل بین دانشگاه و اداره منابع طبیعی در خصوص توسعه و احیاء مراتع باید تقویت شود. وی افزود هرچقدر ارتباط میان دانش و تجربه منسجم، مستحکم و کاربردی‌تر باشد نتایج حاصله نیز بهتر خواهد بود. این اداره نیز از هر گونه تحقیقات و پژوهش در زمینه حفاظت و احیاء عرصه‌های طبیعی توسط دانشگاه حمایت خواهد نمود. ایشان خاطر نشان کرد با وجود اینکه بیابان در کمین مراتع گنبد می‌باشد و طبق تحقیقات صورت گرفته 20 هزار هکتار از مراتع این شهرستان در معرض بیابانی شده قرار گرفته است این اداره جهت مقابله با بیابان زایی هر ساله در ایستگاه تولید بذر و نهال چپر قویمه حدود 1 میلیون نهال مرتعی تولید و به مراتع گنبد منتقل و غرس می‌کند که در سال 98 مساحت 532 هکتار بوته‌کاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و مساحت 440 هکتار بوته‌کاری به صورت مشارکتی با دامداران صورت گرفت. با وجود تغییر اقلیم و گرمایش زمین نیاز است دانشگاه در زمینه تحقیق بر روی گونه‌های مرتعی وارد شود تا هم اینکه بتوان با ایجاد تیمار بر روی گونه‌ها، بوته های دارای دامنه بردباری بالاتری تولید نمود و هم اینکه گونه‌های مرتعی مناسب دارای مقاومت بالاتر شناسایی و به مراتع وارد شود. ایشان در پایان نیز از تعاملات و همفکری استاتید این دانشگاه با این اداره نیز قدردانی نمودند.

در ادامه دکتر طهماسبی ریاست دانشگاه گنبد کاووس و عضو هیات علمی گروه مرتع و آبخیزداری ضمن ابراز رضایت از ارتباط بین منابع طبیعی و دانشگاه گنبد کاووس، از آمادگی دانشگاه گنبد کاووس جهت همکاری در زمینه های مختلف با دستگاه‌های اجرایی خبر داد و افزود در صورت اعلام نیاز پژوهشی دستگاه‌ها می‌توان پایان‌نامه‌ها، رساله‌های دکتری و پژوهش‌های استاتید دانشگاه‌ها را به این سمت و سو سوق داد و همایش های علمی را با همکاری دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط برگزار نمود. ایشان ضمن تمجید از عملکرد اداره منابع طبیعی شهرستان گنبد درخصوص اقدامات اصلاحی و احیایی از قبیل بوته‌کاری‌ و حفاظت از مراتع افزودند با توجه به سیر قهقرایی مراتع شمال شهرستان گنبد نیاز است که بهره‌برداران و جوامع محلی ضمن آگاهی از ارزش این نعمت های الهی در خصوص رعایت ظرفیت مراتع همکاری لازم را داشته باشند، ایشان در پایان ضمن تاکید بر استفاده از گونه‌های بومی در توسعه و احیاء مراتع از آمادگی دانشگاه جهت تحقیق و پژوهش در این زمینه خبر دادند.