مشاور عالی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور در جمع دانشگاهیان و صنعت گران شرق استان حضور یافت.

تاریخ ثبت: 1394/10/19 - 11:35 ق.ظ

دکتر محمد حسین صادقی، مشاور عالی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور در جمع دانشگاهیان دانشگاههای شرق استان با تاکید برضرورت حرکت اقتصاد کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان گفت:

 دکتر محمد حسین صادقی، مشاور عالی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور در جمع دانشگاهیان دانشگاه‌های شرق استان و صنعت گران شرق استان در دانشگاه گنبد کاووس طی دو نشست با تاکید برضرورت حرکت اقتصاد کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان به تشریح ماموریت و وظایف صندوق در حمایت از طرح های دانش بنیان پرداختند.

مشاور عالی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور درجمع روسا و اعضای هیات علمی مراکز آموزش عالی شرق استان، اظهار داشت؛ امروز بسیاری از کشورهای توسعه یافته با استفاده از دانش و فناوری، ارزش افزوده بسیار زیادی از منابع و محصولات خام کسب می کنند.

دکتر محمد حسین صادقی در خصوص کاهش فاصله دانشگاه‌ها با شرکت‌های دانش بنیان گفت: در شرایط اقتصاد مقاومتی و جهت حضور در بازارهای جهانی نیاز است فعالان حوزه اقتصادی وارد بحث استفاده از فناوری های جدید شوند. ایشان یکی از دلایل حضور کمرنگ ایران در بازارهای جهانی را عدم استفاده از علم و فناوری های جدید دانست و بر تعامل متقابل دانشگاه و صنعت جهت پیشرفت و تشکیل شرکت های دانش بنیان تاکید نمودند.

 وی، تولید ثروت و قدرت، ایجاد اشتغال برای جوانان بویژه دانش آموختگان دانشگاهی و رفاه عمومی برای جامعه را در گرو گذار از اقتصاد سنتی کشور به اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: با دانش، فناوری و تکنولوژی می توان محصولاتی با کیفیت بالا، زمان و هزینه کم تولید کرد و تا صد برابر بیشتر از قیمت خام آن به فروش رساند.

دکتر صادقی با ذکر مثالی از درآمدهای برخی شرکت های حوزه فناوری و آی تی اضافه کرد: کل درآمد کشور از محل فروش نفت خام سالانه بین 25 تا 30 میلیارد دلار است اما شرکت هایی مثل 'گوگل یا اپل' از محل ارائه خدمات خود چند برابر کل درآمد نفت ایران، درآمد سالانه دارند.   

وی، ظرفیت های نیروی انسانی و دانشگاهی و منابع خدادادی کشور در بخش های مختلف از جمله کشاورزی، معادن و گیاهان دارویی را بسیار بالا دانست و تصریح کرد: با استفاده از دانش و فناوری دراین بخش ها می توان از خام فروشی جلوگیری و ده ها برابر قیمت فعلی، ارزش افزوده ایجاد کرد        

دکتر صادقی افزود: دانشگاه ها باید به سمت ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش حرکت نمایند تا از درون آنها شرکت های دانش بنیان خارج شود که هم به تولید ثروت ملی و هم ایجاد اشتغال برای چهار و نیم میلیون دانش آموخته کمک نماید

مشاور عالی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: دانشگاه ها  نباید تنها  به مراکزی برای تولید علم تبدیل گردد بلکه دانشگاه ها باید به دانشگاه های مسئولیت پذیر تبدیل شوند و دانش آموختگانی تربیت کنند که بتواند در عرصه کار و رقابت نیز از علم آموخته شده، استفاده نمایند.

 ایشان تاکید کردند ایران از جمله کشورهای دارای امتیاز بالا در تولید مقاله و پژوهش می باشد اما متاسفانه در عرصه تولید و استفاده از پژوهش ها و نوآوری ها کاستی هایی دیده میشود که این مسئولیت بر عهده دانشگاه ها می باشد. وی در ادامه در خصوص انواع شرکت های دانش بنیان و شرایط تسهیلات تخصیص داده شده به این شرکت ها بحث نمودند. 

وی با اشاره به آغاز به کار صندوق نوآوری و شکوفایی کشور از آبان 1392، گفت: این صندوق با هدف حمایت و پشتیبانی از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و توانمند سازی آنان زیر نظر ریاست جمهوری آغاز به کار کرده است و تاکنون یکهزارو 994 شرکت درآن ثبت شده است.

وی همچنین برلزوم تلاش بیشتر مسئولان برای راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری دراین استان تاکید کرد و گفت: راه اندازی این صندوق از زیرساخت های لازم برای تسریع در بررسی طرح های دانش بنیان و پرداخت تسهیلات به آنان خواهد بود.

در ابتدای نشست دکتر حسین گلچینی رئیس دانشگاه گنبد کاووس ضمن تقدیر از حضور جناب آقای دکتر محمد حسین صادقی،  مشاور عالی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور و همچنین اساتید و صنعتگران شرق استان در خصوص اهمیت  پرداختن به مسئله اقتصاد مقاومتی در دانشگاه‌ها  با توجه به فضای کنونی جهان و منطقه خاورمیانه  گفت:  زمانی که اقتصاد مقاومتی در کشور نهادینه شود، دیگر اقتصاد کشور در برابر تنش های اقتصادی و سیاسی و منطقه ای و حتی جهانی متزلزل نخواهد شد و دشمنان نمی توانند به اقتصاد ملی ضربه بزنند.

 رئیس دانشگاه گنبدکاووس  در ادامه سخنان خود از مراکز آموزش عالی به عنوان پیشگامان توسعه علمی کشور نام برد و گفت: دانشگاه ها باید پرچمدار ایجاد شرکت های دانش بنیان برای  برون رفت اقتصاد کشور از مشکلات پیش رو و نیز تحقق اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری باشند. 

دراین نشست به پرسش های حاضرین پاسخ داده شد ضمن اینکه در ادامه برخی صنعتگران منطقه گنبدکاووس نیز با مشاور عالی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور دیدار و گفت و گو کردند.