مختومقلی فراغی شخصیتی فرا ملّی است

تاریخ ثبت: 1395/02/21 - 06:40 ب.ظ

بزرگانی مانند مختومقلی فراغی شخصیت های فراملّی و از ذخایر بشریتند و نمی توان آنها را به یک تاریخ و یک جغرافیا محدود نمود.

دکتر گلچینی در آئین بزرگداشت عارف و شاعر شهیر ترکمن در دانشگاه گنبدکاووس گفت: شعرا و بزرگانی که اصول اخلاقی و رفتاری را در آثار خود آورده اند، در طول تاریخ به عنوان شاخص برای ما عمل کرده اند که با نگاه به آنها مسیر خودمان را پیدا می کنیم و از انحراف و گمراهی نجات پیدا می کنیم.از جمله این بزرگان که منتسب به دین رحمانی اسلام بوده اند مختومقلی فراغی است که اشعار وی مملو از پند، اندرز و اخلاقیات است.

 رئیس دانشگاه گنبدکاووس با اشاره به اشعاری از مختومقلی که در مدح پیامبر عظیم الشأن اسلام و ائمه اطهار سروده شده گفت: در دیوان مختومقلی حدود بیست و یک بار از امام حسین (ع) نام برده شده و ده بار به واقعه کربلا اشاره شده است.

دکتر گل چینی در ادامه سخنانش بزرگانی مانند مختومقلی را شخصیت های فراملّی و از ذخایر بشریت که نمی توان آنها را به یک تاریخ و جغرافیا محدود کرد دانست.

 رئیس دانشگاه گنبدکاووس وجود شخصیت هایی نظیر مختومقلی را عامل وحدت در امت اسلامی دانست و از استان گلستان به عنوان مینیاتوری از قومیت های مختلف که با وحدت و همدلی در کنارهم زندگی می کنند یاد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی نژاد  مسئول محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گنبدکاووس دیگر سخنران این گردهمایی بود که با اشاره به تقارن میلاد مسعود حضرت سیدالشهدا (ع) و سالروز تولد این عارف جهان اسلام  به استفاده بیشتر از رهنمودهایی که در آثار بزرگانی همچون مختومقلی آمده است تاکید کرد.

در ادامه این مراسم استاد محمد قجقی مدیر بنیاد مختومقلی مطالبی را در مورد فعالیت های بنیاد ارائه کرد.

قجقی خواستار تلاش مسئولین فرهنگی استان برای ثبت منطقه آجی قوشان (حاجی قوشان) در شمال گنبدکاووس به عنوان زادگاه مختومقلی شد.

اجرای موسیقی محلی،توسط گروههای دانشجویی و آزاد، اجرای آئین رقص خنجر و برپایی نمایشگاهی از آثار هنری  و صنایع دستی از دیگر برنامه های این مراسم بود.