نخستین نشست هم اندیشی اعضاء هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس

تاریخ ثبت: 1396/01/23 - 02:04 ب.ظ

برگزاری نخستین نشست هم اندیشی اساتید و فرهیختگان دانشگاه گنبدکاووس با موضوع اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال

اولین جلسه هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه گنبد کاووس در سال 96 با عنوان موضوع نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در روز یکشنبه 20 فروردین ماه 1396 با حضور همکاران محترم هیات علمی، مدیران دانشگاه و دو تن از کار آفرینان موفق استان گلستان در دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای جلسه، اقای دکتر اکبر فخیره دبیر جلسه، ضمن تبریک سال نو و ولادت حضرت علی (ع)، به حضار محترم جلسه خیر مقدم گفتند و موضوع مورد بحث و محورهای اصلی ان را اعلام نمود: "رهبر معظم انقلاب در لحظه تحویل سال این سال را بعنوان سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نامیدند و در سخنرانی ابتدای سال در حرم رضوی به تشریح این نامگذاری پرداختند ایشان اولویت کشور را موضوع اقتصاد دانستند و هدف دشمن را نیز فشار اقتصادی با هدف دلسرد نمودن مردم از نظام اسلامی دانستند ایشان در ادامه ضمن بر شمردن نقاط قوت کشور در مباحث اقتصادی و اقدامات و دستاوردهای انجام شده در سالهای بعد از انقلاب، به برخی از نقاط ضعف موجود در حوزه اقتصاد از جمله عدم استفاده مناسب از ظرفیتها و پتانسیلهای بالقوه کشور اشاره نمودنند و اهداف اقتصادی نظام اسلامی را پیشرفت همه جانبه، استقلال از قدرتهای جهانی، شکوفایی استعدادهای کشور از آسیبهای اجتمایی، عزت و امنیت و اقتدار ملی برشمردنند.

در ادامه حاج آقای نور محمدی مسئول محترم دفتر نهاد رهبری در دانشگاه ضمن خیر مقدم و تبریک سال نو به اساتید دانشگاه به اهمیت این نامگذاری و بحث توجه به معیشت مردم اشاره نمودنند و در رابطه با تفکر و توجه به نقش همکاران دانشگاه در این راستا مطالبی را ایراد نمودنند.

در ادامه آقای دکتر خیر اندیش عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه به مسائل و مشکلات تولید در کشور اشاره نمودنند و نقش بازار سرمایه در این رابطه تشریح نمونند.

اقای دکتر عابدی کارافرین استان گلستان نیز ضمن معرفی اقدامات تولیدی و معرفی شرکتهای دانش بنیان تاسیس شده توسط ایشان در این سالها در رابطه با مشکلات و راه حلهای در بحث تولید در کشور مطالبی را ارائه نمودنند: ایشان فرمودنند که اگر می خواهیم فرمایشات مقام معظم رهبری در کشور عملیاتی شود بایستی اقتصاد کشور آسیب شناسی شود و ایشان مسائلی از جمله اقتصاد دولتی، رانت بازی، تغییر سریع قوانین، هزینه های مالی فراوان صادرات و فرهنگ کار پشت میزی را از معضلات تولید در کشور نامیدنند و مشکل اصلی را نه در بازار سرمایه،  بلکه در کاهش نقدینگی بدلیل انباشت کالاهای تولیدی و عدم فروش و صادرات تولیدات دانستند.

اقای مهندس رسولی کارافرین دیگر حاضر در جلسه نیز به عدم تخصص و مهارت کافی فارغ التحصیلان دانشگاه اشاره نمودنند و افزودنند که مشکل بیکاری بایستی با برنامه ریزی در حوزه آموزش و دانشگاه حل گردد.

اقای دکتر کارشناسان عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه نیز موضوعات مهم در اقتصاد مقاومتی را توجه به موضوع بحران آب، بحث های زیست محیطی، زیاد بودن بودجه هزینه ای دولت ، سیستم بانکی و بیکاری جوانان تحصیل کرده نام ببردند.

اقای دکتر مظهری عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه نیز به عدم تخصص مدیران در حوزه کاری خودشان، کاهش سرمایه اجتماعی در کشور و از بین رفتن اعتماد بین افراد را از مشکلات در این رابطه بیان نمودنند و به اهمیت توجه به صنعت در بین حوزه های مختلف اقتصادی تاکید نمودنند

اقای دکتر قربانی عضو هیات علمی دانشگاه نیز توجه به تاسیس شرکت های دانش بنیان توسط اساتید را مورد تاکید قرار دادنند.

در انتهای جلسه اقای دکتر گلچینی ضمن جمع بندی مطالب به لزوم ایجاد روحیه امید و توجه به توانایی افراد در جامعه اشاره نمودنند و به نقش دانشگاه در این رابطه تاکید کردنند. ایشان فرمودنند ما  دانشگاهیان باید کاری کنیم که اراده ها بجوشد و فارغ التحصیلان ما توانمندی لازم را داشته و با امید به آینده پرورش یایند.