برگزاری مراسم هم اندیشی به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زایی در دانشگاه گنبدکاووس

تاریخ ثبت: 1398/03/27 - 08:18 ب.ظ

در روز دوشنبه مورخ 27 خردادماه مراسم هم اندیشی به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زایی در دانشگاه گنبدکاووس برگزار گردید.

رئیس دانشگاه گنبدکاووس در این همایش با گرامیداشت ۲۷ خرداد روز جهانی مقابله با بیابان زایی گفت: استان گلستان به دلیل تنوع اقلیمی و اکوسیستمی خود شرایط خاصی دارد که همه بایستی در حفظ منابع طبیعی این استان مشارکت فعال و عملی داشته باشند.

دکتر ابوالفضل طهماسبی افزود: در ۴۰ سال گذشته با وجود همه اقدامات انجام شده در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، این اقدامات کافی نبوده و می‌بایست با تغییر فرهنگ عمومی نسبت به صیانت از منابع خدادادی در این استان و حفظ آن برای نسل آینده اهتمام ویژه ای صورت گیرد.

وی اضافه کرد: استان گلستان در کنار تنوع اقلیمی خود بلایای طبیعی مانند سیل، طوفان، زلزله و آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها را نیز دارد که برای جلوگیری از این بلایا و کاهش خسارات آن همه بایستی مشارکت داشته باشند.

دکتر طهماسبی گفت: نباید تصور شود که صیانت از منابع طبیعی صرفاً برعهده متولیان این حوزه است بلکه همه افراد جامعه و ادارات و نهادها بایستی در این خصوص احساس مسئولیت نمایند و دانشگاه گنبدکاووس هم برای اجرای طرح‌های منابع طبیعی و انجام فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی آمادگی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از پیش بینی ۵۰ میلیارد ریال اعتبار ملی برای اجرای طرح های مقابله با بیابان زایی دراین استان بالاخص مناطق شمالی آن خبر داد.

ابوطالب قزلسفلو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان روز دوشنبه مورخ 27 خرداد ماه در همایش هم اندیشی به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زایی در دانشگاه گنبدکاووس گفت: این اعتبارات که افزون بر دو برابر سال گذشته می‌باشد، برای تولید دو میلیون نهال مرتعی به منظور کاشت در مراتع کم بازده مناطق شمالی گلستان و احیای آن و نیز انجام برخی فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقی با مشارکت جوامع محلی، کشاورزان، تعاونی‌های مرتعداری و استادان دانشگاه‌ها هزینه می‌شود.

وی یادآور شد: پارسال با اعتبار تقریبی ۲۲ میلیارد ریال، علاه بر تولید یک میلیون نهال مرتعی و غرس آن در مراتع شمالی گلستان، برخی طرح‌های مرتعداری، احیای مراتع و بیایان زدایی در سطح پنج هزار هکتار از مراتع در معرض بیابانی شدن استان انجام شد.

قزلسفلو اضافه کرد: درحال حاضر ۳۰۰ هزار هکتار از مراتع شمالی استان گلستان بویژه در شهرستان‌های گنبدکاووس، آق قلا ومراوه تپه در معرض بیابانی شدن قرار دارد که می‌بایست با مشارکت جوامع محلی و تعاونی‌های مرتع داری و نیز تخصیص اعتبارات ویژه حوزه بیابان نسبت به احیای مراتع و جلوگیری از بیابانی شدن آنان اقدام کرد.

وی تصریح کرد: استان گلستان از چهار سال پیش از اعتبارات حوزه بیابان بهره مند شد و با روند فعلی تخصیص اعتبارات مقابله با بیابان زایی راه طولانی در پیش دارد اما می‌توان با آگاهی بخشی به جوامع محلی و جلوگیری از تخریب مراتع و تبدیل آن به اراضی زراعی و نیز تبدیل اراضی زراعی کم بازده به مرتع خصوصی از پیامدهای بیابان زایی که مهمترین آن پدیده گرد و غبار است، جلوگیری کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: سرانه بیابان در این استان برای هر شهروند ۱۸۰۰ مترمربع است که اگرچه از میانگین دو هزار متر مربع در کشور پایین‌تر است اما برای استان شمالی گلستان بسیار بالاست.

قزلسفلو گفت: امروز همه وظیفه داریم در صیانت از منابع ملی و طبیعی و جلوگیری از بیابان زایی گام برداریم و اداره کل منابع طبیعی استان گلستان آماده استفاده از نقطه نظرات دانشگاهیان و حمایت از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی آنان دراین حوزه است.

وی به بارش‌های شدید باران روزهای پایانی سال گذشته و جاری شدن سیل در گلستان نیز اشاره کرد و افزود: به اعتقاد کارشناسان مهمترین عامل در این بارش‌ها و جاری شدن سیل ناشی از تغییر اقلیم بوده و از بین بردن پوشش گیاهی و افزایش گازهای گلخانه‌ای در ۱۰۰ سال گذشته، علت اصلی تغییر اقلیم محسوب می‌شود.

قزلسفلو اضافه کرد: فرسایش خاک و کاهش حاصلخیزی آنکه اکنون مواد آلی خاک از بالای سه درصد به کمتر از یک و نیم درصد در گلستان رسیده در کنار تخریب‌های صورت گرفته در مراتع از مهمترین عوامل در بیابان زایی این استان است که پیامدهایی ازجلمه وقوع پدیده گرد و غبار و مهاجرت به همراه دارد.

دراین همایش  رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و مدیرکل هواشناسی استان نیز حضور داشتند، دکتر محمد اونق از اساتید بازنشسته و پیشکسوت دانشگاه منابع طبیعی گرگان نیز در این مراسم مطالبی درخصوص تغییر اقلیم و بیابان زایی و اثرات آن مطالبی عنوان کرد.