برگزاری بیست و دومین اجلاس اتحادیه دانشگاه های دولتی حاشیه دریای خزر، به میزبانی دانشگاه گیلان

تاریخ ثبت: 1398/07/09 - 04:02 ب.ظ

بیست و دومین اجلاس اتحادیه دانشگاه های دولتی حاشیه دریای خزر با حضور دکتر طهماسبی، رییس دانشگاه و دیگرروسای دانشگاههای این منطقه در روزهای ۹ و ۱۰ مهرماه به میزبانی دانشگاه گیلان در حال برگزاری است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه گنبدکاووس و به نقل از روابط عمومی دانشگاه گیلان،دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیر و رئیس مرکز همکاریهای علمی و بین المللی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاحیه بیست و دومین اجلاس اتحادیه دانشگاه های دولتی حاشیه دریای خزر ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه گیلان و تشکر ویژه از دانشگاه گیلان برای میزبانی این نشست، پیمان های منطقه ای را منجر به توسعه پایدار دانست.
رئیس مرکز همکاریهای علمی و بین المللی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری ریشه احساس قرابت میان اعضای این اتحادیه را در فرهنگ و تاریخ مشترک میان کشورهای عضو برشمرد.

دکتر سالارآملی مهمترین نوع ارتباط در میان جوامع را ارتباط علمی و فناورانه دانست و گفت حرمت دانش در همه جوامع مشترک است.

وی در ادامه سیاست های کلان وزارت علوم تحقیقات و فناوری را با محوریت سه امر گسترش ارتباط دانشگاه و جامعه، توجه ویژه به توسعه و گسترش رشته های فنی و حرفه ای و بین المللی سازی آموزش عالی دانست.

دکتر سالار آملی در ادامه در نقشه های کلان وزارت علوم برای بین المللی سازی دانشگاه ها، کشورهای همسایه را دارای جایگاهی ویژه دانست.

رئیس مرکز همکاریهای علمی و بین المللی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری  در ادامه و با اشاره به رشد علمی جمهوری اسلامی ایران و آمار پژوهش های مشترک دانشگاهی در سال گذشته، این رشد را نشان دهنده گام بلند آموزش عالی در کارهای مشترک علمی دانست.

وی در پایان و با اشاره به اهمیت نگاه دانشگاهی به مشکلات منطقه، خطر بزرگ منطقه خزر را خطر محیط زیستی دانست و خواستار ورود دانشگاه های حاشیه دریای خزر به موضوع محیط زیست این دریا شد. دکتر سالارآملی مسئله استخراج نفت و ورود فاضلاب صنعتی و خانگی به این دریا را مسئله ای جدی دانست که باید با نگاه دانشگاهی رفع شود.

دکتر رضا نظر آهاری مدیرکل همکاری های دو جانبه وزارت امور خارجه پهنه آبی دریای خزر را بستر بسیار مناسبی برای تعامل و دوستی میان کشور های ساحلی آن دانست و گفت: امروز دریای خزر به عنوان منطقه بسیار مهم و راهبردی به کانون همکاری و همگرایی بین دولت ها و ملت های آن تبدیل و این منطقه به الگویی بسیار موفق برای تضمین صلح، ثبات، دوستی، حسن همجواری و پیشرفت تبدیل شده است.

وی در ادامه گفت: در پرتو تعامل و همکاری کشورهای ساحلی تا کنون شانزده سند پنج جانبه میان کشورهای حاشیه دریای خزر در حوزه های مختلف مانند محیط زیست، امنیت، اقتصاد، شیلات، حمل و نقل و غیره به امضا رسیده است. امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر در پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای ( در تاریخ  21 مرداد ماه 1397)، بعد از مذاکرات پیچیده و طولانی، نشانه حسن نیت و دستاوردی بزرگ برای کشورهای ساحلی است.

مدیرکل همکاری های دو جانبه وزارت امور خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر را دارای سوابق فرهنگی، تاریخی و توانمندی های علمی و تحقیقاتی بالایی دانست و گفت: افزایش همکاری های علمی و تحقیقاتی بین مؤسسات علمی و تحقیقاتی کشورهای ساحلی خزر یک فرصت بسیار خوب برای ارتقای دانش و رونق اقتصادی کشورهای منطقه است و در این زمینه اقدامات بسیار خوبی از جمله در زمینه تبادل اطلاعات در حوزه های علوم مربوط به دریای خزر، ایجاد بانک اطلاعاتی دریای خزر، تبادل استاد و دانشجو انجام شده و خوشبختانه ارتباطات صمیمانه و بسیار خوبی بین مقامات و مسئولین دانشگاهی و تحقیقاتی کشورهای حاشیه دریای خزر وجود دارد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد همکاریهای علمی و دانشگاهی میان دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی کشورهای ساحلی دریای خزر بیش از پیش در جهت تأمین رفاه مردم و صلح و ثبات در منطقه گسترش یابد. وی یکی از موضوعات مهم در حال بررسی توسط پنج کشور ساحلی، بررسی و تدوین موافقتنامه تحقیقات علمی دریایی در خزر دانست و گفت: این سند اولین موافقتنامه علمی در دریای خزر با هدف تعیین چارچوب همکاری در تحقیقات علمی دریایی بین دولت های ساحلی این دریا خواهد بود.