برگزاری نشست علمی در سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با سخنرانی دکتر مجید محمد اسمعیلی، عضو هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس

تاریخ ثبت: 1398/07/17 - 11:48 ق.ظ

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، در نشست سه شنبه های علمی این هفته دکتر مجید محمد اسمعیلی دانشيار گروه مرتع و آبخيزداري دانشگاه گنبد كاووس با موضوع «توليد و تكثير نهال دو گونه مرتعي لیسیوم دپرسوم و آستراگالوس» جهت اصلاح و احياي مرتع قشلاقي تركمن صحرا به تشریح مباحث و یافته‌های خود پرداخت.
دکتر اسمعیلی، وسعت مراتع قشلاقی گلستان را که تکثیر گونه‌های مرتعی به شکل پایلوت در آن اجرایی شده است با عرض 40 متر و به طول 240 متر نام برد و در ادامه آز و نیاز را دو فاکتور مهم در تخریب مراتع برشمرد.
این محقق گروه مرتع و آبخيزداري دانشگاه گنبدكاووس همچنین در این نشست بخش هایی از اراضی كشت آزمايشي گونه علوفه 'آستراگالوس' را در قالب پاورپوینت به تصویر کشید و خاطرنشان کرد که كاشت آزمايشي اين گونه علوفه‌اي براي نخستين بار و با هدف احياي اين گونه در مراتع قشلاقی ترکمن صحرا  صورت گرفته است.
وي افزود: در مرحله نخست تعداد 110 نهال از گونه آستراگالوس به دو روش كشت مستقيم بذر و نهال كاري و قلمه در گلدان صورت گرفته است و سپس بصورت انبوه در سطح مراتع شمال شهرستان گنبدكاووس کشت شده است.
دكتر مجید محمد اسمعيلي، اضافه كرد: اين گونه علوفه اي از گونه‌هاي بومي و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه است  كه  بدليل چراي بيش از حد دام در حال انقراض بود، اما با تلاش چند ساله گروه مرتع و آبخيزداري دانشگاه گنبدكاووس و پس از انجام آزمايش هاي متعدد، مجددا احياء شد.
وي تصريح كرد: اين گياه علوفه‌اي از گونه‌هاي خوش خوراك براي دام مي باشد كه مقاومت بالايي در برابر شرايط اقليمي خشك و نيمه خشك منطقه شمال گنبدكاووس دارد.
شایان ذکر است در ادامه نشست علمی، کارشناسان دفاتر فنی با بیان سوالاتی از یافته‌های دكتر مجید محمداسمعيلي در بخش‌های مختلف مرتع به بحث و گفت و گو پرداختند.  
بر اساس این گزارش، دفتر آموزش، ترویج و مشارکت مردمی سازمان جنگل‌ها از تیرماه سال 97 تا کنون برای آشنایی کارشناسان و کارکنان با مسایل و مشکلات منابع طبیعی 13 نشست علمی برگزار کرده است.