برگزاری دومین همایش ملی مدیریت منابع طبیعی با محوریت (آب، سیل و محیط زیست )

تاریخ ثبت: 1398/08/23 - 04:45 ب.ظ

به گزارش روابط عمومی دانشگاه گنبد کاووس دومین همایش ملی مدیریت منابع طبیعی با محوریت (آب، سیل و محیط زیست ) در 23 آبان ماه 1398 در سالن آمفی تئاتر شهید مطهری در جمع مسئولین، مدیران، اساتید و دانشجویان برگزار گردید.

در آغاز مراسم  جناب آقای دکتر ابوالفضل طهماسبی ریاست محترم دانشگاه ضمن خیر مقدم گویی به مهمانان و مدعوین گرامی، از زحمات همکاران عزیز در گروه مهندسی آب  و گروه مرتع و آبخیز که تدارک و برگزاری این همایش را به عهده داشته اند تشکر و قدردانی نمود و ابراز امیدواری کردند که خروجی این همایش در جهت حل مشکلات مردم و منطقه کاربردی گردد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان نیز در این همایش با ارائه گزارشی از اقدامات مدیریت بحران استان و شهرستان‌های آن در قبل، حین و بعد از سیل روزهای آغازین امسال، گفت: سیل امسال درمجموع ۴۹ هزار میلیارد ریال به بخش های مختلف کشاورزی، مسکن، راه ها و دیگر زیرساخت‌های شهری و روستایی گلستان خسارت وارد کرد.
قادری با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت سیل در گلستان تصریح کرد: انجام این اقدامات نیز صرفا برعهده یک دستگاه نیست بلکه همه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی استان دراین زمینه مسئولیت دارند ضمن اینکه بایستی سطح آگاهی و دانش مردم را نیز نسبت به رعایت اصول ایمنی و تجاوز نکردن به حریم رودخانه‌ها و منابع طبیعی ارتقا داد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این همایش درسخنانی از فرماندهی و مدیریت واحد ستاد مدیریت شهرستان در مقابله با سیل ایام آغازین امسال که ۳۰ درصد مساحت شهر و ۱۵ روستای را درگیر کرده بود، گفت و افزود: نقش فرماندهی واحد و جلوگیری از جزیره‌ای عمل کردن ادارات و نهادها در کنار همراهی و مشارکت بسیار خوب مردم و نیز اطلاع رسانی مطلوب رسانه‌های ارتباط جمعی سبب شد تا خسارت این بلای طبیعی در گنبدکاووس کاهش یابد.

عبدالقدیر کریمی افزود: باموافقت و تصویب معاون اول رییس جمهوری، وزارت کشور و استانداری گلستان مقرر شد تا سامانه تجمیع امکانات لجستیک، ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین شرق استان در گنبدکاووس راه اندازی شود که بزودی با تهیه زمین مناسب این امر محقق می‌شود.

جناب آقای دکتر محمد اصغری، معاون پیش بینی سازمان هواشناسی کشور و مجری توانمند صدا و سیما، در دومین همایش ملی مدیریت منابع طبیعی با موضوع (آب، سیل و محیط زیست) در دانشگاه گنبدکاووس اظهار داشت: گلستان یک استان سیل خیز در کشور محسوب می‌شود و سیل امسال آخرین آن نخواهد بود، لذا تجهیز این استان به سامانه راداری و تجهیزات مدرن هواشناسی یک الزام است که پیگیری‌های لازم برای تخصیص بودجه ۱۶۰ میلیارد ریالی سازمان برنامه و بودجه انجام شده است.
معاون سازمان هواشناسی کشور با مهم دانستن نقش سامانه‌های راداری برای پیش‌بینی شرایط جوی و نیز آگاهی‌بخشی به مردم و مسئولان مدیریت بحران، تصریح کرد که استان گلستان بشدت به داشتن چنین سامانه‌ای نیاز دارد.
وی با تقدیر از صدور بموقع اطلاعیه هواشناسی گلستان قبل از وقوع بارش‌ها در روزهای پایانی سال گذشته در این استان، گفت: این اقدام سبب شد تا برخی اقدامات مورد نیاز توسط ستادهای مدیریت بحران بموقع انجام شود، اگرچه شدت بارش‌ها بیش از حد تصور مدیران بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم در این همایش با تشریح علل وقوع سیل در کشور و این استان، گفت: وقوع بارش‌های شدید و رگباری، شرایط نامناسب حوزه‌های آبخیز به دلیل پایین بودن زمان تمرکز سیل (حدود یک ساعت)، پرشیب بودن گلستان، کاهش ظرفیت حمل سیلاب به علت رسوب‌گذاری در آبراهه‌ها و سرعت پایین لایروبی رودخانه‌ها به دلیل کمبود اعتبار از مهمترین علل وقوع سیل در این استان است.

ابوطالب قزلسفلو با اشاره به انجام برخی اقدامات آبخیزداری توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل، افزود: اگرچه این اقدمات تاحدودی موثر است اما باید دیگر ادارات و نهادها هم دراین خصوص اقدامات مورد نیاز را انجام دهند.

وی، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به مردم برای رعایت اصول ساخت و سازها و عدم تجاوز به حریم رودخانه‌ها و منابع طبیعی را نیز در کاهش خسارت سیل موثر دانست و اضافه کرد: با این حال مجموعه اقدامات حوزه آبخیزداری این اداره کل در سال های اخیر که در سطح ۵۰۰ هزار هکتار انجام شده، تنها می‌تواند ۸۰ تا ۱۳۰ میلیون متر مکعب سیلاب را مدیریت کند. 

قزلسفلو، انجام جنگل‌کاری و بوته‌کاری را از دیگر اقدامات اداره کل منابع طبیعی گلستان برای جلوگیری و کاهش خسارت سیلاب‌ها و نیز بیابان‌زدایی اعلام کرد و گفت: امسال در بحث بوته‌کاری در مراتع شمالی استان (گنبدکاووس، مراوه تپه و آق قلا) یک میلیون و ۷۰۰ هزار بوته که بیشتر از گونه آتری‌پلکس هستند، تولید شده و در درحال انتقال به مراتع برای کاشت می‌باشند.

در ادامه سرکار خانم دکتر فراستی دبیر علمی همایش ،  بررسی وقوع سیل و نقش حفاظتی مدیریت منابع طبیعی و مدیریت صحیح را در جهت کاهش خسارات ناشی از سیل شایسته دانسته و در انتها ایشان بیان نمودند که در این همایش 350 مقاله دریافت شد و پس از داوری تعداد 298 مقاله پذیرفته شد که تعدادی از آن بصورت پوستر و 20 عنوان مقاله بصورت سخنرانی در همایش ارائه گردید.